header logo

ציורי הקירות

הפרויקט מנצל את המצב הרגולטיבי החריג באזור התעשייה תלפיות, אשר לא מחויב על פי תקנות הבינוי העירוניות בחיפוי באבן ירושלמית, מאתר קירות חשופים של מבני תעשייה ומשרדים ובשיתוף עם בעלי הנכסים מניע תהליכים שסופם בהפקה ובביצוע של ציורי קיר גדולים ברחבי השכונה.

 

אמנות רחוב היא כלי יעיל עבור התחדשות עירונית. בשנים האחרונות ערים רבות ברחבי העולם מבינות זאת ונעזרות בה במגוון רחב של פורמטים על מנת לפתח ולשדרג את המרחבים הציבוריים בשטחן. היא מעודדת השבחה של אזורים עירוניים, מייפה את המרחב הציבורי, מושכת השקעות, יוצרת ייחודיות, מפתחת נקודות עניין ומאפשרת שיתופי פעולה מגוונים בתוך הקהילות המקומיות. תופעה זו מקבלת ביטוי רחב יותר כיום באזורי תעשיה עירוניים העומדים ברובם בפני תוכניות להתחדשות עירונית. אזורים אלו, בדומה לתלפיות, מתפרסים על פני שטחים גדולים ומורכבים ממבנים לא רציפים, אשר לא פעם “סובלים” מריבוי בעלי זכויות, ולכן אינם מתוחזקים בצורה מסודרת. ככאלה הם מייצרים אינספור הזדמנויות להטמעה של אמנות במרחב הציבורי והפיכתה לגורם משמעותי בתהליכי השינוי המתוכננים באזור.

 

הפעולה של יצירת אמנות בתוך מרחב עירוני קיים, ובפרט בזה של אזור תעשייה, היא תהליך מורכב ועדין המלווה בדילמות טכניות ועקרוניות. היא מחברת, לעיתים באופן מנוגד, בין גורמים שונים כמו בעלי נכסים, אמנים, נציגי עירייה, בעלי עסקים ועוברי אורח. היא מחדדת שאלות ערכיות לגבי השוני בין קישוט לבין ציור ומאתגרת תפיסות המגדירות קהל כ”אמנותי” יותר או פחות. היא מעלה דילמות חשובות לגבי הקשר בין אמנות וממסד ומבקשת לבחון את מידת החופש והביקורת שקשר מסוג זה יכול לאפשר. היא מגדירה מחדש מושגים כמו אותנטיות, חשיפה ומיתוג ומעניקה לפעולות טכניות כביכול של תחזוקה וניקיון משמעויות ערכיות והרות גורל. לפיכך ההצלחה של פעולה מסוג זה אינה נמדדת רק באיכות התוצרים ובחשיפה שהיא מקבלת, אלא ביכולת שלה לייצר מנגנון יעיל, היודע לדלג בצורה עדינה בין שלל האינטרסים המנוגדים, המגבלות המשתנות והקונפליקטים הערכיים, בכדי לאפשר לאמנות איכותית למצוא את מקומה שוב ושוב בתוך המרחב הציבורי באופן שלם ולאפשר לתושבי העיר להיחשף ולהנות ממנה.

 

 

פרויקט הקירות הוא תהליך מתמשך. לאורך שנות פעילותו הוא הצליח להשתחל ולמצוא את מקומו בתוך השגרה הקבועה של תלפיות, ולהפוך מיוזמה חריגה וחדשנית לרכיב אמיתי ומוכר בנוף העירוני שלה. עד כה השתתפו בפרויקט למעלה מ – 20 אמנים  וגם כיום הוא ממשיך לגדול ולהתפשט ברחבי השכונה ולעורר תשומת לב עירונית, ארצית ובינלאומית. ציורים ישנים הופכים עם הזמן לחלק מפני הרחובות הקיימים, וציורים חדשים מעוררים בכל פעם מחדש את סקרנותם של אנשי העיר והשכונהעל כל ציור שמתווסף הופכים הקירות בתלפיות ליותר ויותר נוכחים, לנקודת ממשיות של התמצאות במרחב ולחלק מהזהות הנבדלת של רחובות ומתחמים שונים בשכונה. כיום, מעבר לתפקידם המקורי כחלק מהפרויקט, ניתן למצוא מדי פעם קירות המשמשים באופן זמני גם כסט צילומים, כנקודות כינוס עבור סיורי תיירות, כתפאורה עבור אירוע תרבות או מסיבה, או כסתם מקום מפגש עבור מספר אנשים.

 

 

העיר, מספר מרקו פולו באמצעות איטאלו קאלווינו ב”הערים הסמויות מהעין”, הולכת ותופחת, ומכילה בתוכה בכל זמן את עברה. ועברה “כתוב בקרנות הרחוב, בסורגי החלונות, במעקות גרמי־המדרגות […] וכל קטע מחורט אף הוא עצמו ימצא בבוא תורו כל כולו בשריטות, בניסורים, בחיתוכים, בפסיקים”. הקירות יהפכו גם הם עם השנים לקטע מעברה של תלפיות ולרכיב בדמותה החדשה. על אף הביטחון וההבטחה שמעניקות תוכניות בנוגע לפני העיר העתידית אין בנמצא דרך אמיתית לדעת איך יראו הקירות בעוד עשור מהיום, את המקום שיקבלו בשכונה החדשה ואת ההשפעה שתהיה להם על אופי הבניינים החדשים שיבנו לצידם או על דמותם של התושבים שיבחרו לגור ולעבוד בהם. ציורי הקיר, ככל סוג של אומנות רחוב, מרגע שנוצרו הופכים לחלק מהמרחב העירוני ושוזרים את גורלם יחד עם שלו. הריגוש הקבוע, זה שנוצר בכל פעם מחדש בעת החיבור ביניהם, נובע בעיקר מתוך חוסר הוודאות הקיימת לגבי עתיד שני הצדדים, ומידת ההשפעה שתהיה לכל אחד מהם על גורלו של השני.

 

 

 

  1.   לכתבה בנושא מאתר  legit>>
  2. לכתבה בנושא מאתר וואלה>>
  3. לכתבה בנושא מאתר Jpost>>
  4. לכתבה בנושא מאתר הארץ>>

מוזמנים לבקר בעמוד ה-facebook שלנו

בעלי המלאכה

שולי אזור התעשייה, אך בלב הפועם של מוסכי תלפיות, מתחם שהמשיך בשגרת יומו במעין סדר פנימי ובמקצב האופייני רק לו. הרחוב שמאופיין ברצף מוסכים פעילים במהלך היום הותיר את הלילה לזמן הטוב ביותר לעבודות במקום. במשך שבוע שלם צבעו חברי “ועדת קישוט” את חזיתות המוסכים ברחוב, במטרה להניע תהליך של התערבות אומנותית לשיפור נראות המתחם.

 

 

 

אירועים בתלפיות

 

אירוע הפתיחה פסטיבל ישראל 2018. חצר מתחם פועלי צדק 2

קונצרטים במוסכים

 

שאון חורף

ארועים בתלפיות – “גנרטור” מתניעים תרבות בתלפיות –

מוזמנים לבקר בעמוד ה-facebook של גנרטור 

 

 

ד. מתחם “הפרסה” בקולנוע רב חן הישן

עיריית ירושלים באמצעות חברת עדן ובשיתוף פעולה עם בעל הנכס רמי לוי, הקימו את מתחם “הפרסה”, מרכז התרבות הגדול ביותר בארץ לאמנות אלטרנטיבית, אשר ישמש כבית לשלושת מוסדות התרבות הירושלמיים: מחול שלם, הזירה הבינתחומית ובין שמים לארץ. “הפרסה” ממוקם בתלפיות בשטחו של הקולנוע המיתולוגי “רב חן” הנטוש מזה שנים.

 

הקמתו מהווה חלק ממדיניות עירוב שימושים בשכונה, המשלבת בין מגורים, לתרבות, מסחר ותעסוקה.

 

 

המקום מכיל 7 אולמות, חדרי חזרות, סטודיו ועוד והוא מתפרש על שטח של כ- 2000 מטר. המקום יקיים כ-300 הופעות בשנה על פי הנחיות התו הסגול, כאשר חלקן יתקיימו במקביל באולמות המחודשים אשר הוסבו לאולמות תרבות מתקדמים ביותר.

  1.   לכתבה בנושא מאתר  docdance>>
  2.   לכתבה בנושא מאתר  hazira>>
  3.   לכתבה בנושא מאתר  macholshalem>>

 

ה. פיקו קידס בתלפיות

מתחם “פיקו קידס” ברחוב יד חרוצים 4 באזור התעסוקה תלפיות, מציע חלל עבודה ייחודי משותף, בגודל 300 מ”ר, המשמש כמתחם יצירה, הכולל: כיתות לימוד, מדפסות תלת מימד, מכונות חיתוך ו – CNC.

 

מטרת המיזם הינה חיזוק החינוך המדעי, הטכנולוגי והיזמי בירושלים באמצעות חינוך חוויתי ויצירתי, ובמסגרת שיעורי בתי ספר וחוגי העשרה לילדים ולנוער, ומופעל לאורך כל שעות היום, לרבות פתיחתו לשימוש הציבור הרחב בשעות אחה”צ (בתיאום).

 

הפרויקט החינוכי הינו פרי יצירתו של היזם אלי וורטמן, מבעלי קרן ההשקעות פיקו פרטנרס, ובתמיכת עיריית ירושלים, חברת עדן והרשות לפיתוח ירושלים.

  1. >לכתבה בנושא מאתר כל העיר >>
  2. מוזמנים לבקר בעמוד ה-facebook שלנו>>

 

      ו. סטארטאפים

תלפיות מהווה כבר היום בית לכ – 60 חברות סטארטאפ והייטק, אשר גילו את יתרונותיה:

קרוב לבית ובמרחק הליכה או רכיבה, חללי עבודה מגוונים ומודולריים, סביבה אטרקטיבית וסצנה תרבותית מתפתחת.

ארגונים אשר מטרתם קידום ההיטק בירושלים קבעו כבר את משכן בתלפיות:

  1. לכתבה בנושא מאתר MADE IN JLM>>
  2. לכתבה בנושא מאתר startupnationcentral>>
  3. לכתבה בנושא מאתר דמרקר>>
Loading...